woensdag 16 april 2008

van Opdracht naar Onderzoek

Jawel, ook ik ben een stagiaire binnen het LIC en mag hier dus naar hartenlust posten.
Ik studeer onderwijskunde aan de Universtiteit Utrecht en voordat ik afstudeer, loop ik stage en voer ik een onderzoek uit.

Stage
De stage zal ik morgen met een beoordelingsgesprek afsluiten. De afgelopen drie maanden heb ik me bezig gehouden met het schrijven van het toetsbeleid voor het vierde jaar van de Pabo. De Pabo in Breda is sinds een aantal jaar flink aan het vernieuwen en investeert in het competentiegericht onderwijs. Het toetsbeleid is zodoende veranderd van tentamens die hoofzakelijk kennis toetsten in assessments die competenties toetsen.
In het vierde jaar van de Pabo worden nu twee assessments georganiseerd. De eerste zal de studenten een 'go or no go' geven om de eindstage te gaan lopen. In het andere assessment tonen studenten aan dat zij klaar zijn voor het beroep van leerkracht basisonderwijs.
In de theoretische onderbouwing voor de stageopdracht heb ik gebruikt gemaakt van het beslismodel van Onderwijstechnologisch expertisecentrum OTEC van de Open Universiteit. Het beslismodel komt door middel van vijf basisvragen (waarom, wat, hoe, wanneer en door wie?) tot een beargumenteerde keuze van assessmentvormen in onderwijs en opleiding. In het verslag dat binnenkort op blackboard verschijnt, zijn deze vragen duidelijk te onderscheiden.

Onderzoek
Naast de stage zal ook een onderzoek uitgevoerd worden. Ik zit nog duidelijk in de eerste fase van onderzoeken. Deze fase wordt gekenmerkt door zoeken, snuffelen, surfen, afwegen en af en toe genieten van de zon. Het onderwerp staat ondertussen vast met de vraagstelling; in welke mate hangt het reflectieniveau van Pabostudenten samen met de studiemotivatie en de reflectiemotivatie? Over een paar weken heb uk een onderzoeksopzet en maak ik de volgende stap in het onderzoek. Tips over reflectie, leuke aanbevelingen over motivatie of een suggestie over onderzoek zijn natuurlijk welkom.

Geen opmerkingen: