woensdag 9 april 2008

Stage afgesloten, afstudeeronderzoek begonnen

In het kader van mijn opleiding Onderwijskunde (Universiteit Utrecht) is het de bedoeling dat ik een stageopdracht en een afstudeeronderzoek uitvoer. Zowel de opdracht als het onderzoek nemen ongeveer drie maanden in beslag. De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met het uitvoeren van mijn stageopdracht met als onderwerp "Professionalisering van Avans docenten op het gebied van eLearning". Ondertussen heb ik deze opdracht succesvol afgerond en is het adviesrapport dat uit deze opdracht voortgekomen is op Blackboard geplaatst. Voor geinteresseerden: het rapport staat in de LIC community > Consultancy > eLearning.

Met het afstudeeronderzoek ben ik nu ook alweer even op weg. Na een lang denkproces en drie keer veranderen van onderwerp en/of opzet is het onderwerp nu definitief Informatie Geletterdheid (Information Literacy) geworden. Een actueel onderwerp dat me interesseert en waar ik ook al de nodige literatuur over gevonden heb.

Zo ben ik de volgende definitie van het ALA (American Library Association) al vaak tegengekomen: ‘Om informatie geletterd te zijn moet een persoon in staat zijn om te herkennen wanneer informatie nodig is en de capaciteit hebben om de benodigde informatie effectief te lokaliseren, evalueren en gebruiken’. Ook de standaarden van het ACRL (Association of College and Research Libraries) die gebaseerd zijn op de voorgaande definitie, worden veel genoemd in de literatuur De ACRL standaarden gaan een grote rol spelen in het onderzoek.

Het onderzoek zal uitgevoerd worden bij de Academie voor Marketing. De 4ejaars studenten die de cursus International Business Languages volgen, zullen allemaal een pretest en een posttest maken. Een deel van deze groep krijgt tussen deze testen 3 trainingen ten behoeve van hun informatie geletterdheid. De testen en de trainingen worden gebaseerd op de ACRL standaarden. Uiteindelijk wordt de effectiviteit van de trainingen onderzocht. Dit is in het kort de opzet.

Op dit moment ben ik vooral druk bezig met het ontwerpen van de testen en de trainingen. Brian Godor helpt me hierbij, hij zal ook de trainingen verzorgen. Ook van andere collega's, waaronder Anita Heijltjes, Wilma Hoedemakers en Ronald Spruit, heb ik al de nodige hulp en tips mogen ontvangen. Morgen heb ik een afspraak met Karin Dielemans om te kijken of zij me interessante dingen kan vertellen over het onderwerp. Mocht je zelf ook een tip, vraag o.i.d. over de stageopdracht of het afstudeeronderzoek hebben, laat dan zeker even een reactie achter!!!

Geen opmerkingen: